Roeitrainer gebruiken: slechte gewoontes en tips

roeitrainer-gebruiken-slechte-gewoontes-en-tips

🙋 Actuele aanbiedingen: Bekijk nu de actuele roeitrainer aanbiedingen


Een roeitrainer gebruiken heeft een heleboel voordelen. Een roeimachine is een van de beste soorten fitnessapparatuur om thuis fit te worden. Tijdens een intensieve workout kan je tot 800 calorieën per uur verbranden en train je al je grote spiergroepen terwijl je cardiovasculaire systeem wordt gestimuleerd.
Maar waarom is het dan zo dat veel roeitrainers na een tijdje niet meer gebruikt worden en in een hoekje stoffig staan te worden?
Het antwoord kan hem zitten in slechte gewoontes. In deze blog lees je welke dat kunnen zijn en staan tips die daarbij horen om ze te voorkomen.
We beginnen maar met wat je wel moet doen en gaan pas daarna in op de slechte gewoontes. Zodat iedereen sowieso deze tips mee krijgt en een betere roeier wordt.

Roeitrainer gebruiken: good practice en 5 extra tips

Wanneer je weet wat je dus niet moet doen, zie hieronder, dan weet je dus ook wat je wel moet doen. Dus wil je vooruit gaan, jouw doelen halen en gemotiveerd blijven vermijd dan de hierna genoemde valkuilen. Op basis daarvan kan je dus concluderen dat het belangrijk is om:

  • een warming up te doen
  • de juiste techniek en houding te gebruiken
  • afwisseling in je work-outs aan te brengen
  • met een lage weerstand te trainen en te ‘spelen’ met de weerstand
  • een cooling down doen na de training
  • voldoende herstel inbouwen
  • bij pijnklachten actie ondernemen en de pijn niet negeren
  • de roeitrainer regelmatig onderhoud geven

Als extra hebben we nog de volgende 5 tips toegevoegd:

  • Het bijhouden van progressie: Het bijhouden van hoeveel meters je hebt geroeid, hoeveel calorieën je hebt verbrand en hoe je techniek verbeterd is, kan je helpen om gemotiveerd te blijven en je doelen te bereiken. Probeer een dagboek bij te houden of gebruik een app om je progressie bij te houden.
  • Het gebruik van muziek: Luisteren naar muziek tijdens het roeien kan helpen om de tijd sneller voorbij te laten gaan en je te motiveren om door te gaan.
FAVORIET VAN DE REDATIE: een boneconduction headphone

Shokz OpenSwim Bone conduction hooofdtelefoon

Licht en comfortabel

Je blijft omgevingsgeluiden horen omdat je oor niet wordt afgesloten

Waterdicht en ook geschikt voor andere sporten

  • Het wisselen van intensiteit: Om het meeste uit je roeitraining te halen, is het belangrijk om de intensiteit van je training af te wisselen. Dit kan betekenen dat je soms hard roeit en soms rustig roeit, of dat je soms langere afstanden roeit en soms kortere afstanden.
  • Het gebruik van een hartslagmeter: Door een hartslagmeter te gebruiken, kun je je hartslag in de gaten houden tijdens het roeien. Dit kan je helpen om te zorgen dat je niet overtraind raakt en om ervoor te zorgen dat je training effectief is.
  • Het overwegen van een persoonlijke trainer: Als je moeite hebt met het ontwikkelen van een geschikt roeiprogramma of als je hulp nodig hebt bij het verbeteren van je techniek, overweeg dan om een persoonlijke trainer in te huren. Een trainer kan je helpen om je doelen te bereiken en je training veilig en effectief te maken.

Slechte gewoontes bij het gebruiken van de roeitrainer

Roeitrainer gebruiken: Er zijn een aantal slechte gewoontes die je kunt hebben bij het trainen in het algemeen en bij het gebruik van een roeitrainer in het bijzonder. Deze veel voorkomende fouten kunnen er toe leiden dat je ondanks dat je heel erg je best doet toch niet vooruit gaat of zelfs geblesseerd raakt. Met als gevolg dat je motivatie minder wordt en je het roeien niet leuk meer vindt en afhaakt.

Bekijk onderstaande veel voorkomende fouten en slechte gewoontes die gemaakt kunnen worden en ga na of dat voor jou ook van toepassing is. De fouten staan niet in een bepaalde volgorde.

Het niet opwarmen

Oké, we hebben het allemaal wel eens gedaan. We hebben weinig tijd en willen gewoon beginnen met roeien. Maar elke keer dat je denkt tijd te kunnen besparen, kan op de lange termijn deze tijd verloren gaan als je een blessure oploopt door een slechte warming up.

Het is belangrijk om door een goede warming up je doorbloeding op gang te brengen en je spieren voor te bereiden op de inspanning. Houd de bewegingen traag en bewust en roei minimaal 10 minuten een ontspannen en regelmatig tempo om uw “roeispieren” op te warmen.
Eventueel kan je aan het eind van de warming up een aantal keren kort versnellen om nog beter voorbereid aan de ‘kern’ van de training te beginnen.

Slechte techniek en coördinatie

Niets veroorzaakt een blessure en beëindigt jouw training opbouw sneller dan een slechte techniek. Een slechte houding en techniek leidt niet alleen tot het niet effectief gebruik maken van je energie en jouw kracht, maar ook tot een grotere kans op blessures.
Hoewel de blessure waarschijnlijk niet na één workout zal optreden, maar pas na een langere periode van trainingen zonder een goed techniek is voorkomen altijd beter dan genezen.

Lees alles over de juiste houding en techniek op een roeitrainer en besteed hier zeker als beginner veel aandacht aan. Zorg dat je dit goed onder controle krijgt en je de goede ‘slag’ te pakken krijgt. Bekijk ook eens welke roeitrainer oefeningen er zijn.

Het telkens doen van dezelfde workout

Iedere keer dezelfde training doen en dan toch verwachten dat je vooruit gaat. Slim of niet? Wij denken van niet. Toch doen veel mensen dit. Ze gaan zitten op hun roeier en roeien bijvoorbeeld tot ze moe zijn, of tot ze 2.000 meter hebben voltooid. Het meest voorkomende resultaat van deze aanpak is verveling en weinig enthousiasme voor roeiworkouts. Zelfs als je het volhoudt, zal je steeds minder effect hebben van het doen van dezelfde workout.

Albert Einstein
Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen en dan verschillende uitkomsten verwachten

Om fit te worden, moet je je lichaam telkens andere prikkels geven (maar met goede techniek – zie hierboven). Je lichaam wordt dan gedwongen zich aan te passen aan de nieuwe uitdagingen en zo word je fit. Er zijn ook veel verschillende soorten workouts waarbij je vet kunnen verbranden, uithoudingsvermogen kunt opbouwen, cardio-vasculaire fitheid kunt verbeteren en je spieren kunt ontwikkelen.

Op deze site staat veel informatie over het trainen op de roeitrainer, dat kan namelijk op heel veel manieren. Dus onthoud: houd het gevarieerd en houd het interessant!

Wil je nog meer inspiratie op doen, dan helpt het mij altijd om je verder in het trainen voor het roeien te verdiepen en kennis uit boeken te halen. Je raakt hierdoor geïnspireerd en gemotiveerd, tevens is een boek altijd een leuk cadeau om te geven als een roeier iets wil geven.

Roeien met een te hoge weerstand

Veel mensen denken dat je alleen een goede workout kunt doen als de weerstand op de hoogste stand staat – meestal gelabeld als stand ’10’. Maar dit is niet waar, de kans op blessures wordt hierdoor alleen maar heel erg groot. Zie het als altijd fietsen in de aller zwaarste versnelling. Er is geen wielrenner die dat doet.

Verdiep je eens in roeien met een bepaald aantal slagen per minuut en de weerstand die je moet gebruiken. Een lagere weerstand en hoger slagritme leiden vaak tot betere eind tijden.
Zie het artikel: roeien spm – weerstand – hoe snel – hoe zwaar

Verschillende workouts vereisen verschillende weerstand instellingen om het meeste uit de sessie te halen. Sommige zijn snel en woest, terwijl andere hoge instellingen nodig hebben. Lees voor meer informatie mijn artikel ‘Hoe gebruik je de damper setting op een roeimachine’.

Geen cooling down

Je kan hard trainen, maar je wordt pas beter wanneer je volledig van je training hersteld bent. Een goed herstel begint bij een cooling down. Er zijn veel mensen die de cooling down overslaan.
Zoals de warming up jouw lichaam voorbereid op de inspanning van een training zo is bereid een cooling down jouw lichaam voor op een goed herstel. De cooling down zorgt ervoor dat je lichaam de tijd heeft afvalstoffen uit je spieren snel af te voeren.

Niet voldoende rust nemen

Je wilt fit worden dus je wilt trainen. Maar elke dag trainen kan een negatief effect hebben omdat je lichaam geen kans krijgt om te herstellen en spierscheurtjes te genezen. Een intensieve trainingsdag moet je altijd laten volgen door een dag met (relatieve) rust. Dus je mag wel trainen, maar heel rustig. Het is aan te raden altijd één dag in de week een complete rustdag te nemen.
Dit betekent niet dat je helemaal niets moet doen, meestal neem ik de hond mee voor een lange wandeling of doe ik wat tuinieren.

Constant trainen zal je uitputten en leiden tot workout vermoeidheid – geef jezelf een rustpauze en kom frisser terug voor je volgende sessie.

Te weinig slaap is zorgt er ook voor dat je minder goed herstelt. Slapen is misschien wel één van de belangrijkste zaken voor een goed herstel.

roeitrainer gebruiken - zorg voor voldoende herstel

Overige slechte gewoontes bij het trainen op een roeitrainer

Het negeren van pijn: Het is belangrijk om op te letten of je pijn voelt tijdens het roeien, zoals in de rug, knieën of schouders. Als dat zo is, doe het rustiger aan of stop tijdelijk met roeien. Blijven de klachten aanhouden raadpleeg dan een arts of fysiotherapeut.

Het niet doen van regelmatige onderhoud: Roeimachines zijn complexe stukken fitnessapparatuur die niet veel maar toch wel regelmatig onderhoud nodig hebben. Zorg ervoor dat je de instructies van de fabrikant volgt voor het goed onderhouden van jouw roeimachine.

Het roeien met te veel weerstand: Roeien met te veel weerstand kan leiden tot overbelasting van de spieren en vermoeidheid. Zorg ervoor dat je de weerstand op een niveau instelt dat uitdagend maar haalbaar is voor jou.

Meest populaire roeitrainers

Meer info over de roeitrainer gebruiken

Op deze site vind je nog veel meer informatie. Over trainen, afvallen op de roeitrainer maar ook over het kiezen van de juiste roeitrainer. Bekijk de koopgids roeitrainers of alle roeimachines waar we ook reviews van hebben gedaan.

Roeitrainer gebruiken: veel gestelde vragen

Wat zijn een paar slechte gewoontes die veel mensen hebben als ze trainen op een roeitrainer?

Veel mensen hebben de gewoonte om zonder opwarming te beginnen, een slechte techniek te gebruiken, steeds dezelfde workout te doen, een te hoge weerstand te gebruiken en geen rustdagen te nemen.

Hoe kan ik mijn roeitraining interessant houden?

Door je roeitraining af te wisselen met verschillende soorten workouts. Wissel bijvoorbeeld hele snelle en intensieve intervallen af met het roeien van langere afstanden. Varieer in intensiteit en duur. Train volgens een plan en neem voldoende rust.

Welke gevolgen heeft het negeren van pijn tijdens het roeien?

Het negeren van pijn tijdens het roeien kan leiden tot rug- of nekklachten, en kan ook leiden tot overbelasting van de spieren en vermoeidheid. Het is belangrijk als je pijn voelt tijdens of na het roeien om te stoppen met roeien en indien nodig een arts of fysiotherapeut te raadplegen.

banner

Kies jouw budget voor een roeimachine



Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons Advertentiebeleid.


Henk

Op Roeitrainer365.nl geven wij veel informatie over roeitrainers. Wij vinden dat een roeitrainer het beste fitness toestel is waarmee je thuis aan je algemene fitheid kunt werken. Deze website wordt bijgehouden door de redactie van Sportmedia365

Plaats een reactie