Home » Blog » Roeitrainer oefeningen: Hoe train je op een roeimachine?

Roeitrainer oefeningen: Hoe train je op een roeimachine?

roeitrainer oefeningen

Vraag je je af welke roeitrainer oefeningen er zijn, dan vindt je in dit artikel antwoord op deze vraag. We geven je eerst een overzicht van de soorten roeitrainer oefeningen. Daarna behandelen we de roeitrainer oefeningen per soort.

Welke roeitrainer oefeningen zijn er?

  • Oefeningen voor de juiste houding en roeibeweging
  • Ademhaling oefeningen
  • Cardio trainingen
  • Spier versterkende oefeningen (HITT trainingen)

Je ziet dat er verschillende roeitrainer oefeningen zijn. Afhankelijk van jouw doel zul je de meeste aandacht moeten geven aan de voor jou meest relevante oefeningen .Je kan meerdere oefeningen in één work out verwerken.

Meerdere oefeningen tijdens één work out.

Het is mogelijk om tijdens één training verschillende onderdelen te oefenen. Voor beginners hebben we een schema gemaakt die je als voorbeeld kunt gebruiken. In dit schema vind je oefeningen voor de juiste houding en ademhaling en in 12 weken ga je van een half uur roeien naar 1 uur roeien. Je zal zien dat het schema niet saai is, iedere training ziet er anders uit. Iedere 4e week is een ‘herstel’  week met minder omvang.

Roeitrainer oefeningen: Hoe oefen ik de juiste houding?

Ben je een beginner op een roeitrainer, dan is het belangrijk dat je gelijk begint met de juiste houding en roeibeweging. Een goed begin is immers het halve werk. Je voorkomt daarmee blessures en zorgt ervoor dat je je kracht maximaal kunt inzetten tijdens een training.
Ook als je al langer op een roeitrainer traint kan het geen kwaad af en toe extra aandacht aan je houding en roeibeweging te besteden. Door oefenen wordt je immers beter.
Hoe je de juiste houding traint kan je hier lezen.

Roeitrainer oefeningen: Hoe train ik mijn ademhaling

Je begrijpt natuurlijk dat het altijd beter kan. Zeker als je training zwaarder wordt is het goed als je weet hoe je goed je ademhaling kunt controleren tijdens een work out. Jouw trainingen worden hiermee efficiënter, je houdt het langer vol en je kunt beter je kracht kwijt tijdens de inspanning.

Ademhalen op de roeitrainer is heel simpel.
Als je gewoon inademt en uitademt ben je al een heel eind 😊.


Het is goed om je ademhaling te oefenen tijdens een work out. Je kan dit doen door na de warming up oefeningen te doen terwijl je rustig roeit. Doe deze oefeningen regelmatig en  bewust. Zo slijt de juiste manier van ademen erin, en kan je deze toepassen tijdens de intensievere fases van een training.

Cardio Trainingen

Veruit de meeste trainingen die je doet zullen cardio trainingen zijn. Je traint hiermee jouw duurvermogen en verbrand veel koolhydraten. Het voordeel van een cardio training op een roeitrainer is dat je ook gelijk veel spieren traint.
Het is goed als er in jouw trainingen een verstandige  opbouw zit. Zorg ook dat je voldoende variatie in je trainingen aan brengt. Doe je dat, dan raak je niet geblesseerd, blijf je het leuk vinden en boek je het meeste resultaat.
Zorg altijd voor een goede warming up en cooling down. Zorg dat de ‘kern’ van de training afwisselend is, varieer in duur en in intensiteit. Zo daag je je lichaam uit om zich steeds aan te passen en wordt je beter.
Kijk hier als je meer wilt lezen over trainen op de roeitrainer.

Spierversterkende oefeningen

Pas goed op als je spierversterkende oefeningen op een roeitrainer gaat doen. Voor de meeste mensen is dit niet nodig. Trainen op de roeitrainer is eigenlijk meer een duursport. Toch kan een hele intensieve training waarvoor je veel kracht moet gebruiken soms geen kwaad.
Ben je competitief en wil je b.v. een tijd op de 500 meter indoor roeien neerzetten, dan is een HIIT training een nuttige training.
Zorg dat jouw spierversterkende trainingen niet meer dan 10% van je totale trainingsomvang bedragen.

Een spierversterkende training heeft als kenmerken dat deze heel korte en intensieve intervallen heeft. Tussen de intervallen door zitten lange momenten van herstel.
Dit soort trainingen worden ook wel HIIT trainingen genoemd.

HITT staat voor High Intensity Interval Training.


Om dit soort trainingen te doen moet je al een goede basis hebben. Je roeitechniek moet OK zijn en je conditie ook. Zorg dat je een heel goede warming-up doet voor je aan deze intervallen begint. Je kan niet van koude spieren een maximale inspanning vragen.

nv-author-image

Op Roeitrainer365.nl geven wij veel informatie over roeitrainers. Wij vinden dat een roeitrainer het beste fitness toestel is waarmee je thuis aan je algemene fitheid kunt werken. Deze website wordt bijgehouden door de redactie van Sportmedia365

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *