Home » Blog » Beginnen met roeitrainer – ervaringen beginners schema – week 1

Beginnen met roeitrainer – ervaringen beginners schema – week 1

Beginnen met roeitrainer - week 1

In deze blog deel ik mijn ervaringen met het beginnen met roeitrainer. Ik heb de beschikking over een Concept2 model D roeimachine waarmee ik thuis roeien kan. Met fitness roeien hoop ik, met name in de winter, mijn conditie op peil te houden. Fitness roeien is goed voor je core, dus ik hoop mijn buik- en rugspieren sterker te maken.

Mijn achtergrond

Ik doe aan triathlon en ben geboren in 1954. Ik ben gewend vaak te trainen. Dat varieert van 6 trainingen per week tot 12 trainingen per week in de aanloop naar een wedstrijd. Ik heb het dan over fietsen, hardlopen en zwemmen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er ook wel eens wat periodes zijn waarin ik minder train.

Beginners schema

Als uitgangspunt voor mijn trainingen gebruik ik het beginners schema wat je hier op de site kunt vinden. In mijn enthousiasme breid ik dit schema uit door tussen de 3 trainingen per week ook nog trainingen op de roeitrainer te doen. Op de tussendoor dagen doe ik niet meer dan 20 minuten.

Beginnen met roeitrainer – Week 1

Het beginnersschema roeitrainer week 1 heeft het volgende op het programma staan:

 slagen/minmin
MAANDAG
warming up18 5
techniek houding **18 6
kern deel 122 6
herstel18 2
kern deel 222 6
cooling down18 5
  30
 WOENSDAG
warming up18 5
techniek houding ***18 5
kern deel 122 8
herstel18 2
kern deel 222 5
cooling down18 5
  30
 VRIJDAG
warming up18 5
techniek houding **18 6
kern deel 122 9
herstel18 1
kern deel 222 4
cooling down18 5
  30
Schema Beginners roeitrainer – week 1

Techniek houding **
catch techniek oefenen > 1 minuut
volledige slagen met focus op catch techniek > 1 minuut
catch + drive techniek oefenen > 1 minuut
volledige slagen met focus op drive techniek > 1 minuut
finish techniek oefenen > 1 minuut
volledige slagen met focus op finish techniek > 1 minuut

Techniek houding ***
volledige slagen met focus op
– catch techniek > 2 minuten
– drive techniek > 1 minuut
– finish techniek > 2 minuten

Zie voor een uitgebreide toelichting over de juiste houding het artikel over houding op de roeitrainer, anders kan je de oefeningen niet goed uitvoeren.

Beginnen met roeitrainer – Aanpassing schema

In mijn oneindige enthousiasme heb ik het schema voor beginners uitgebreid door tussen de 3 trainingen per week door nog extra trainingen op de roeitrainer te doen. Op de tussendoor dagen roei ik niet meer dan 20 minuten. Uiteraard met een goede warming-up en cooling-down.

Hierboven een grafische weergave van dag 2 van week 1. Je ziet dat de Pace in de 1e 10 minuten laag is, door de warming up en de oefeningen die in het schema staan. Ook de laatste 5 minuten is de Pace laag. Hartslag meet ik met mijn Garmin horloge, maar die geeft wat vreemde resultaten. Ik denk dat meting met een borstband wat nauwkeuriger is. Ik ga dat nog testen.

Ervaringen na de 1e week

De trainingen gaan goed. Ik merk wel dat mijn lichaam nog moet wennen aan de trainingen op de roeitrainer. Vooral de onderrug heeft het zwaar. Door veel rekoefeningen voor de onderrug te doen probeer ik dat te compenseren. Rekken doe ik sowieso iedere dag, mijn onderrug is altijd al een beetje een zorgenkindje.

Beginnen met roeitrainer – 500 meter test

In deze week heb ik als eerste een 500 meter test gedaan. Deze gebruik ik als nulmeting om te zien of ik na een periode trainen vooruit ben gegaan als ik weer een 500 meter test doe. Als lange afstand triatleet is 500 meter erg kort voor mij, dus ik ben ook nog van plan een test te doen over een wat langere periode.
Hoe je deze test 500 meter test uitvoert op een Concept2 zal ik later uitleggen. De resultaten van de test zie je in de kop boven dit artikel.

Voor de calorieën freaks

1e week: 240 + 270 + 307 = 817 calorieën

Meer informatie

Ben je op zoek naar meer informatie? Bekijk welke roeitrainer oefeningen je kunt doe om je ademhaling en techniek te verbeteren. Wil je meer weten over hoe je variaties aan kunt brengen wanneer je 10km roeien gaat? Dat hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn. Of wil je liever korte en explosieve trainingen doen. Kijk dan eens hoe je een roeitrainer HIIT training in kunt vullen.

nv-author-image

Op Roeitrainer365.nl geven wij veel informatie over roeitrainers. Wij vinden dat een roeitrainer het beste fitness toestel is waarmee je thuis aan je algemene fitheid kunt werken. Deze website wordt bijgehouden door de redactie van Sportmedia365

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *