Home » Blog » Roeien spm – weerstand : hoe snel : hoe zwaar

Roeien spm – weerstand : hoe snel : hoe zwaar

In deze blog ga ik het hebben over indoor roeien, spm en weerstand. Daar valt best veel over te zeggen. Ikzelf ben er nog niet uit welke spm en weerstand voor mij het beste werkt, terwijl ik toch al ruim een jaar (indoor) roei en meer dan 2 miljoen meters gemaakt heb.
Heel langzaam begin ik het een beetje te begrijpen. Bij deze een poging om het voor iedereen wat duidelijker te maken. Maakt niet uit of je nu een beginner bent of een wat meer gevorderde indoor roeier.
Het doel is uiteindelijk sneller en efficiënter een bepaalde afstand te kunnen roeien.

Roeien spm – slagen per minuut – wat is dat

Bij het (indoor) roeien is het aantal slagen per minuut, kortweg spm, een begrip. Het aantal slagen per minuut kan variëren van 16 tot 36 spm. Of zelfs meer of minder. Echter…… het is niet zo dat hoe meer slagen je maakt hoe harder je gaat.
Hoe komt dat dan? Het antwoord is dat jouw snelheid ook afhankelijk is van hoeveel kracht je zet. Dus hele goede roeiers zullen met een langzamer slagritme een hogere snelheid kunnen bereiken dan minder begaafde roeiers die heel veel slagen per minuut maken.

Sale / Solden 2022Sale / Solden 2022

Dit is het moment dat er een ander fenomeen om de hoek komt kijken, en dat is de snelheid van de ‘haal’. Hoe sneller (dus explosiever) de haal, hoe meer meters je maakt tijdens een slag.
Bij de betere roeitrainers is deze haaltijd op de display van de boordcomputer af te lezen.

De haaltijd
Is de tijd waarin de ‘haal’ wordt uitgevoerd. Dus de tijd die je nodig hebt om de handgreep van de voorste positie naar de achterste positie te bewegen.

Roeien en weerstand – hoe zwaar stel je de weerstand in?

Over de hoogte van de weerstand die je moet gebruiken tijdens het indoor roeien zijn ook heel wat misverstanden. Veel mensen denken dat wanneer ze de hoogste weerstand kiezen ze ook de meeste meters maken. Oeps, dat is een foute gedachte, ik ga proberen uit te leggen waarom.

Niet te zwaar

Uiteraard is het zo dat je bij hetzelfde aantal slagen per minuut en dezelfde haalsnelheid meer meters maakt als de weerstand hoger is. Echter…. lukt het je ook om dit lang vol te houden? Of wordt jouw aantal spm en haaltijd niet veel beter bij een wat lagere weerstand?

Vergelijk het eens met fietsen. Wil je heel hard fietsen, gaat dat dan beter op zijn zwaarste versnelling of juist niet? Een kort stukje lukt misschien nog wel, als je al snelheid hebt, maar meestal zullen jouw benen binnen no-time heel zwaar aanvoelen (=verzuren). Met een wat lichtere versnelling hou je het veel langer vol. Optrekken in zijn zwaarste versnelling is ook niet echt lekker.

Maar ook niet te licht

Zo is het dus ook met indoor roeien. Hoe minder weerstand hoe hoger de spm en haaltijd, hoe minder snel je verzuurt, hoe langer je het vol kan houden, hoe beter het eindresultaat over een bepaalde afstand. Maar….. je moet ook weer niet te weinig weerstand hebben, want dan wordt het ook niets.

Nogmaals de vergelijking met fietsen. Zet een fiets met versnellingen die geschikt zijn om tegen een berg op te fietsen eens in zijn aller lichtste versnelling. Als je dan op ‘het vlakke’ gaat fietsen gaan je benen zo snel rond dat je ze amper bij kunt houden en je komt maar heel, heel langzaam vooruit.

Roeien spm en weerstand – het optimum

Nu natuurlijk de vraag wat de meest effectieve aan spm in combinatie met de weerstand dan is. Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Een en ander hangt af van de persoon in kwestie en de afstand die je roeit. Je zult daar dus voor jezelf naar op zoek moeten, want het ideale aantal spm en de ideale weerstand is voor iedereen anders.

Uit mijn eigen ervaring heb ik geleerd dat een lagere weerstand en een hoger aantal spm voor mij beter werkt. Ik ben een duursporter met minder kracht, maar wel een goed uithoudingsvermogen. Ter indicatie voor gebruikers van een Concept2 gebruik ik op de langere afstanden een drag factor van ongeveer 115. Dat is ongeveer standje 4,5 van de 10 die je maximum in kunt stellen.

Heel langzaam heb ik vanaf mijn eerste poging op de 5 km de weerstand steeds iets lager ingesteld en worden mijn tijden steeds beter. Dat komt natuurlijk niet alleen door de lagere weerstand, maar ook door de verrichte trainingsarbeid.

Bij hele korte afstanden is het verstandig een iets hogere weerstand te kiezen. Het nadeel is dat je wat meer inspanning moet doen ‘om de vaart’ er in te krijgen, maar je daarna meer meters maakt per slag. Je gaat dan echt diep de verzuring in, maar omdat de tijdspanne heel kort is, is dat toch de meest effectieve methode.

Conclusie en tips

  • Zet de weerstand, zeker in het begin, niet te hoog
  • Kies een aantal spm en weerstand wat bij jou past
  • Speel met de weerstand en het aantal spm, zodat je leert wat bij jou past
  • Een goede houding en beweging op de roeitrainer maakt jou slag effectiever
  • Train gericht op de afstand waarop je beter wilt worden
nv-author-image

Op Roeitrainer365.nl geven wij veel informatie over roeitrainers. Wij vinden dat een roeitrainer het beste fitness toestel is waarmee je thuis aan je algemene fitheid kunt werken. Deze website wordt bijgehouden door de redactie van Sportmedia365

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.